Speciallæge Andreas Aagaard arbejder i krydsfeltet mellem farmakologi, diagnostik og individuel behandling i voksenpsykiatrien. Dyk ned i hans dagbog her. 

15.10.2024

Christina Holm Thomsen er sygeplejerske og souschef i Afdelingen for Depression og Angst ved AUH Psykiatrien. Hun har arbejdet med psykiatriske patienter i tæt på 25 år og lægger vægt på at skabe et miljø, hvor der er trivsel og rum til at løfte den enkelte patient i flok. Læs hendes dagbog fra en arbejdsdag på Sengeafsnit 4 her.  

 


Kl. 05.30: Vækkeuret ringer

Min mand, som er betjent, står op sammen med mig og vi får ønsket hinanden en god dag, inden vi tager afsted på job.


  FB + LI foto christina.png


Kl. 06.30: Ankomst og tjek ind med vagtholdet

Jeg møder ind og holder et tjek ind med det hold, der har haft nattevagten. Som leder for teamet er det vigtigt for mig at møde vagtholdet hele døgnet, så jeg har en fornemmelse af, hvordan alt står til. Vi gør status på, hvordan natten er gået, om der er noget, der brænder på, og om der er nogle opmærksomhedspunkter, jeg skal tage med videre til dagvagten.  

Jeg tjekker ind for at skabe fagligt overblik og for at sikre mig, at personalet trives. Det er et grundelement i mit arbejde at være opmærksom på trivsel og det ligger mig meget på sinde. Har vi det godt, kan vi bedre skabe rammer for, at vores patienter også har det godt.  

I dag er behovet særligt, at jeg sparrer med personalet om en ny patient. Det er det, der fylder, så det er det, vi prioriterer tid på. Herefter koncentrer jeg mig om at få alle nye informationer plottet ind på vores logisitiktavle. Tavlen er et digitalt værktøj, der hjælper os med at skabe et samlet overblik over patienter, dagens opgaver etc.   

Jeg når også at læse forstuegangsnotaterne igennem inden forstuegang senere på morgenen.  


Kl. 07.00: Sikkerhedsbriefing fra nattevagten til dagsholdet

Til sikkerhedsbriefing starter vi altid ud med at sige tre positive ord om tre patienter. Det gør vi, fordi det er vigtigt at skabe fokus på de ting, der går godt og går fremad. Det kan for eksempel være, at en patient har sovet godt en hel nat og behandlingen er begyndt at virke. Det er vigtigt at have de positive ting for øje og lægge en konstruktiv tilgang for dagen. Så gennemgår vi logistiktavlen. Det handler om at skabe overblik og sikkerhed

Herefter hjælper jeg med at fordele dagens opgaver og patienter i samarbejde med personalet.  


Kl. 08.20 Jeg spiser min morgenmad i afsnittet. 


Kl. 08.40: Forstuegang

Ved forstuegangen mødes jeg med vores overlæge, læger og medicinstuderende. Forstuegang handler for mig som souschef om at være bindeled og klæde lægerne på til den faktiske stuegang ved at byde ind med viden fra personalet.  

Herefter bliver dagens opgaver fordelt mellem lægerne og jeg minder dem dagligt om at opdatere logistiktavlen med deres telefonnummer og et tidspunkt for, hvornår patienter og kontaktpersoner kan forvente, at dagens samtaler afholdes. Den digitale logistiktavle skal være vores fælles fundament for samarbejde.  

Den fælles kommunikation er ekstrem vigtigt i vores arbejde, fordi det handler om at have overblik og samspil mellem faggrupper, så vi kan have patienterne i centrum og give dem de bedste rammer til at få det godt. Det handler om at skabe et fælles sprog, så vi kan løfte den enkelte patient i flok.  

I forlængelse af forstuegangen gennemgår jeg logistiktavlen, så jeg får et fuldt overblik over dagens patienter og hvilke nye patienter, der er kommet til siden i går. Så går jeg tilbage til personalet og patienternes kontaktpersoner med de aftaler og ændringer, der er opstået på baggrund af stuegangen. 


Kl. 09.30: Møde med oversygeplejersken 

Vi holder et møde om planlægningen af en ud af fem forestående temadage, hvor vores afsnit skal undervises og klædes på til at modtage fem nye patientgrupper.  


Kl. 10.05: Samtale med personale om trivsel og sparring på udfordringer.  

Jeg har arbejdet i det her felt i mange år og jeg ved, det er så vigtigt at prioritere trivsel i løbet af dagen. Et dårligt arbejdsmiljø skaber noget, der også fylder og påvirker en, når man går hjem. Derfor har jeg fokus på trivsel på alle niveauer. Både hos personale og patienter.  

Hvis jeg kan bidrage til at plante et lille frø af trivsel i patienter eller i personalet, så er det det, der giver mig mening. Det tager jeg mig tid til at prioritere, fordi det er vigtigt.  


Kl. 11.00: “Stop op”

“Stop op” er et øjeblik, hvor vi som personale får kigget hinanden i øjnene og tjekket ind: Er alle med? Skal nogle kollegaer hjælpe andre med enkelte opgaver, så vi når i mål med dagens opgave?  


Kl. 11.09: Mails og melding om ny patient 

Akutpsykiatrisk modtagelse melder en ny patient til afsnittet. Jeg giver information videre til personalet på vores afsnit, der i dag skal modtage den nye patient. Herefter læser jeg e-mails og besvarer dem. 


Kl. 11.25: Samtale med patient 

I dag er jeg kontaktperson for en patient. Patienten skal have hjælp til at få nyt sengetøj. Vi får en kort samtale. 


Kl. 11.35: Melding om indlæggelse af patient 

Jeg får et opkald fra AFP-flow, som står for at koordinere og fordele patienter fra psykoseafsnit 7, 8 og 10. I vores afdeling har jeg selv flow-telefonen hver 3. uge. Her har jeg ansvaret for at finde ud af, hvor patienter skal fordeles hen. Det er en koordinationsopgave af de helt store at koordinere flowet af patienter.  

Opkaldet fra AFP-flow handler om en patient, der skal overflyttes til os i forbindelse med, at en ny patientgruppe overgår til vores sengeafsnit. Patienten kommer i morgen. 


Kl. 11.50: Samtale med oversygeplejersken

Vi taler om ansøgninger til nogle stillinger, der er slået op.  


Kl. 11.55: Opkald om patient, der skal indlægges 

Chefsygeplejersken ringer om en plads i vores afsnit til en patient, der skal indlægges på gul tvang. Gul tvang betyder, at patienten tvangsindlægges, men på en ikke-akut baggrund. Jeg skal have dette godkendt af vores overlæge i afsnittet.  


Kl. 12.00: Frokost med kollegaer i personalerummet

Min oversygeplejerske kommer med en kold pepsi max til mig. Det er omsorg, at vi passer på hinanden og har blik for vores kollegaer, også i sådanne små gestusser. 


Kl. 12.40: Samtale med patient 

Samtale med patient om overførelse af kontanter til kiosken, så vedkommende kan hente nogle cigaretter. Jeg motiverer patienten til at modtage depotinjektion - medicin, der er langsomtvirkende og gives via sprøjte. Det er ikke muligt at få gennemført en depotinjektion på dette tidspunkt. Jeg vil prøve senere. 

 


Kl. 12.43:  Gul tvang bliver godkendt af overlægen. Jeg foretager et opkald til politiet om at hente patienten på gul tvang til indlæggelse på vores sengeafsnit.  


Kl. 12.56: Henter cigaretter til en patient, der ikke har udgang. 


Kl. 13.00: Sparring og opdatering af logistiktavlen på baggrund af sikkerhedsbriefing fra dagvagten til aftenvagten. 


Kl. 13.25: Opsamling på patient i EPJ, som er vores elektroniske patientjournal. 


13.40: NADA-behandling af patient

Jeg giver NADA til en patient. Det er en ikke-medicinsk behandling, som nogle gange består af akupunktur, andre gange af andre tiltag. Det gives til patienten efter behov.  


 Kl. 13.50: Journalisering 

Jeg fortsætter med at journalisere for at afslutte dagvagten, ligesom jeg opdaterer handleplaner, et redskab imellem patienter og deres kontaktperson.  


Kl. 14.05  

Den kollega, der har flow-telefonen i dag, ringer for at høre til gul tvang og generelt vores pladssituation.  


Kl. 14:10 – Arbejde på nyt setup  

Jeg har en samtale med en klinisk logistikansvarlig over telefonen, da vi er i gang med et nyt ” setup” inden modtagelse af en af fem nye patientgrupper, vi får ansvaret for.  

Der skal oprettes nye aktiviteter og opkobling af faner på vores digitale logistiktavle, så flow -  dem, der fordeler patienterne på tværs af afdelinger - kan se, hvor mange patienter, der allerede er indlagt på de 8 nye sengepladser, vi har til formålet.  

Setup’et sendes i ”luften” og vi er kørende. Dernæst skal personalet informeres.  

 


Kl. 14.45 - Akut beroligende medicin til patient 

En patient har brug for akut beroligende medicin. I mit arbejde lægger jeg vægt på at være hurtig til at mærke, hvad det er en for patient eller personale, jeg sidder overfor og jeg lærer rigtigt meget af mit arbejde hver eneste dag. 


Kl. 15.00: Jeg siger på gensyn til dagvagten og hej til aftenholdet og er med til deres sikkerhedsbriefing. 


Kl. 15.05: Indlæggelse af patient 

Politiet ankommer ved ambulanceindgangen med den patient, der er meldt til indlæggelse med gul tvang. Jeg indlægger patienten.  

 


Kl. 15.30: Medicin til patient inden udskrivelse 

Jeg bliver ringet op af overlægen på afsnittet, som fortæller, at en af vores patienter kan udskrives efter først at få depotmedicin. Jeg støtter en af vores sygeplejerske i at blande og give patienten medicinen. 

Det er et vigtigt at føle sig tryg i udførelsen af opgaver. En tryghed, der oparbejdes enten gennem sidemandsoplæring eller ved, at jeg udfører opgaven. Det er en af mine fornemste ansvarsområder at facilitere rammer, der giver den tryghed og trivsel i arbejdet. Depotinjektionen bliver givet og både min kollega og patienten er glad. 


Kl. 15.45: Mentorsamtale 

Jeg bliver for at afholde en mentorsamtale om trivsel og om opgaverne i afsnittet, da kollegaen, jeg holder mentorsamtalen med, er ny hos os. 

 


Kl. 16.30: Jeg tager hjem til min familie og går en lang tur med min mand.