En dag som funktionsleder i Psykiatrien: – Der er ikke enkle svar, kun komplekse problemstillinger
Dana Ahmad er ledende ergoterapeut og funktionsleder ved sengeafsnit 6 i Aarhus Universitetshospital Psykiatrien. Læs hans dagbog her.
Nanna Dalsgaard er social- og sundhedsassistent og oplæringsvejleder ved Afdelingen for Depression og Angst i Skejby. Hun er optaget af at støtte patienter på det mest sårbare sted i deres liv. Læs hendes dagbog her.
Kl. 05.10: Vækkeuret ringer
Jeg står op og gør mig klar til dagen, smører madpakker til mine to døtre og vækker dem og min kæreste, inden jeg kører på arbejde kl. 6.30.
Jeg har arbejdet i Psykiatrien i seks år - lige siden jeg blev færdiguddannet i 2018. Og jeg tror ikke, jeg skal noget andet sted hen end her. Jeg har fundet min hylde.
Kl. 07.00 - 07.30: Møder ind til sikkerhedsoverlevering
Møder ind kl. 7.00 på Sengeafsnit 4 ved Afdelingen for Depression og Angst.
Starter dagen med at sige godmorgen til alle mine kollegaer, vi tager en kop kaffe og sætter os ud til sikkerhedsoverlevering, som nattevagten giver, inden de tager hjem.
Sikkerhedsoverlevering indeholder følgende:
- Tre positive ord om patienterne
- Hvor travl har vagten været (rød, gul eller grøn)
- Hvilke patienter skal vi være ekstra opmærksomme på i forhold til selvskade og selvmordsrisiko
- Skærmning af patienter
- Komplekse patienter
- Om der har været tvang indenfor de seneste 24 timer
- Hvilke patienter, der er fra mani-score og BVC (voldsrisiko) score. Alle patienter, der indlægges, skal BVC-scores i tre døgn. Her kigger vi på, om der er risiko for vold og udadreagerende adfærd fra patienten. Mani-scoren er derimod en, vi bruger til at tjekke vores maniske patienter. Vi tjekker deres mani-score på hver eneste vagt, så vi ved, hvor de ligger i forhold til graden af manisk adfærd.
- Nye patienter det seneste døgn
Efter sikkerhedsoverlevering fordeler vi patienterne og opgaverne på afdelingen.
I dag har jeg tre patienter og er bagstopper for vores studerende. At være bagstopper betyder både, at jeg står bag ved dem, hvis de har tvivlsspørgsmål eller har brug for hjælp med en patient – og at jeg har ansvaret for patienten i sidste ende.
Derudover er jeg blevet alarmansvarlig for vagten. Det indebærer, at jeg skal have overblikket over en potentiel alarmsituation og udpege og fordele roller til alarmholdet, hvis der opstår alarm i afdelingen.
Kl. 07.30 - 08.00: Medicindosering og overblik
Jeg går nu ud og doserer medicin til mine patienter. Derefter går jeg ind i EPJ, den elektroniske patientjournal, hvor jeg får et overblik over mine patienter.
Jeg noterer mig altid følgende på min dagsseddel:
- Hvad jeg skal observere patienten for. Alle patienter, der indlægges, laver lægen et observationsfokus for, vi som plejepersonale har ansvar for at observere på. Det kan for eksempel være, vi skal observere for depressive symptomer, mani eller selvmordstanker.
- Hvornår patienten skal have medicin
- Hvor ofte patienten skal tilses
- Hvad patienten skal have min støtte til i vagten
- Om der er stuegang
Kl. 8.00-8.15: Tilsyn på patienter
Jeg går nu tilsyn på alle mine patienter. Lægen ordinerer en tilsynsfrekvens - for eksempel at vi skal tilse patienten hver halve time, hver time eller hver tredje time, afhængig af hvordan patienten har det. Så jeg går tilsyn ud fra den frekvens, lægen har sat. Her tjekker jeg, hvordan patienten har det.
Alle patienterne får deres morgenmedicin og en kort samtale, inden jeg skal forberede mig til behandlingskonference.
Alle dem, der er indlagt i psykiatrien, er i den mest sårbare tid i deres liv. Jeg synes, det er spændende at hjælpe dem på vej og gøre en forskel lige der. Typisk er det meget små skridt af bedring, men det, at være en del af den proces, er meningsfuldt.
Det, jeg lægger mest vægt på i processen, er at vise patienterne, at jeg har tid til dem. Selv, hvis jeg ikke har. Selvom der er travlt, så skal man tage sig tid. Lytte til dem. Være tilstedeværende.
Kl. 8.15 - 8.45: Forberedelse til behandlingskonference
Jeg forbereder mig nu til behandlingskonference, som vi afholder hver torsdag. Min opgave er at præsentere patienterne, deres problemstillinger og vores observationer af dem.
Vi gennemgår alle vores patienter på behandlingskonferencen. Det betyder meget for mig at sparre med andre på den måde, for man bliver klogere på patienten, når man får andre synsvinkler på. Så man ser det hele menneske.
Kl. 8.45 -10.00: Behandlingskonferencen bliver afholdt.
Her sidder afdelingens læger, overlæge, oversygeplejerske, souschef, fysioterapeut og socialrådgiver. Formålet er at drøfte patientens behandling i forhold til problemstillinger og mål, samt sikre kontinuitet og fremdrift i behandlingen.
Efter konferencen dokumenterer jeg i EPJ, den elektroniske patientjournal, hvad der er blevet aftalt.
10.00 - 11.00 Patientsamtaler
Samtaler med mine patienter. Det er ofte støttende samtaler, jeg har med dem. De kan typisk have brug for støtte til nonfarmakologiske tiltag for at få ro på tankerne.
Nonfarmakologiske tiltag kan for eksempel være:
- Beroligende samtale
- Ball Stick massage
- Nada akupunktur
- Massagestol/gyngestol
- Afledning med kreative projekter
- Gåtur
Jeg støtter derudover også mine patienter med at lave mestringsskemaer, sikkerhedsplaner, dagsskema og udarbejder deres handlingsplaner. Herefter dokumenterer jeg i den elektroniske patientjournal.
Det giver god mening for eksempel at gå en tur eller lave perler. Det er relaterbart og i øjenhøjde. Vi behøver ikke altid at tale om sygdom, men også gøre ting der er hyggelige og almindelig og får patienternes tanker væk fra det, der er svært.
Det kan hjælpe dem med at mestre deres sygdom. Når de så bliver udskrevet, er det der, det virkelig hårde arbejde starter for dem. Der kan de tage nogle af de her nonfarmakologiske metoder med hjem til hjælp, så de kan bruge dem, når de bliver forpinte.
Kl. 11.00 - 11.05: Stop op
Vi holder “stop op” hver dag kl. 11.00. Her samles alle kollegaer og man hører, om der er nogen, der har brug for hjælp til noget, og hvem der har mulighed for at hjælpe.
Kl. 11.05: Patientgennemgang
Patient 3 skal have lavet gennemgang. En gennemgang er en lægesamtale med behandlingssigte. Her laver man en plan for indlæggelse og for, hvordan vi hjælper patienten bedst. Da patienten ikke er kendt i psykiatrien, bliver han indlagt til diagnostisk afklaring og observation.
Det er lægen, der afholder samtalen, men min funktion her er at støtte patienten og jeg kan også komme med input til, hvordan vi kan hjælpe patienten miljøterapeutisk. Det kan for eksempel være at få struktur på dagen, lave aktiviteter etc.
Kl. 12.00 - 12.30 Frokost med mine kollegaer
Det betyder meget, at vi tager en frokostpause sammen, hvor vi kan tale om andre ting. Jeg er rigtig glad for det her arbejde, blandt andet fordi jeg har nogle rigtig gode kollegaer.
Kl. 12.30 - 13.00 Opsamling på dagen
Tilsyn hos mine patienter og opsamling på dagen, herefter dokumentation i den elektroniske patientjournal.
Løbende kommer der patienter der henvender sig på kontoret, som har brug for hjælp. Det kan være medicin, spørgsmål omkring behandling, støtte til udgang mm.
Kl. 13.00 - 13.30: Sparring
Her drøfter man dagen. Det kan være, man har stået i en situation, man har brug for sparring på. Herefter laver vi sikkerhedsoverlevering, som skal videregives til aftenvagten, der møder ind kl. 15.00.
13.30-14.40: Dokumentation
Jeg dokumenterer det sidste i journalen og hjælper patienter, der henvender sig på kontoret.
Kl. 14.40: Tilsyn
Jeg går nu de sidste tilsyn hos mine patienter.
Kl. 15.00: Fri
Jeg kører hjem og henter mine to børn i børnehave og dagpleje. Eftermiddagen står på gymnastik med min datter.