Sygeplejestuderende lærer med virtual reality
Som noget nyt i Psykiatrien i Region Midtjylland har flere sygeplejestuderende netop trænet med virtual reality (VR)-briller.
Med VR-briller spændt på hovedet har sygeplejestuderende i Regionspsykiatrien Gødstrup og i Regionspsykiatrien Midt, haft en unik mulighed for at simulere komplekse og følsomme situationer i psykiatrisk sygepleje og derved træne deres faglige kompetencer.
Igennem tre VR-film med forskellige synsvinkler – sygeplejerskens, patientens og lægens – fik de studerende mulighed for at få en dybere forståelse for psykiatriske patientforløb. Mellem hver film blev der i fællesskab reflekteret over praksis.
Ruth Skriver, som er uddannelsesansvarlig sygeplejerske og har stået for simulationen i Regionspsykiatrien Midt, fortæller:
Med VR-træningen bliver de studerende præsenteret for et trygt læringsmiljø, hvor de kan udvikle deres sygeplejefaglige kompetencer i psykiatrisk praktik, uden at det involverer patienter.
Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, Annette Raarup, som har været med til at arrangere simulationen i Regionspsykiatrien Gødstrup, uddyber:
- Det, at de studerende oplever, hvordan det føles at være i patientens sted, kan for eksempel styrke deres empati og forståelse for psykiske lidelser. Samtidig får de mulighed for at træne vigtige færdigheder som konflikthåndtering og samarbejde i en realistisk men tryg ramme.
Refleksion og læring
”Man kan godt forstå, at Martin ikke kan indgå i en samtale med personalet, når han har så mange stemmer i sit hoved.”
”Jeg kan godt forstå, at det er uoverskueligt at svare på spørgsmål som – hvordan har du det – når man er psykotisk og oplever en helt anden virkelighed.”
Sådan lød nogle af refleksionerne, efter de studerende havde set filmen med patientens synsvinkel. Martin er en patient med hallucinationer, og det gjorde indtryk på deltagerne at opleve det.
Filmene gav anledning til at tale om emner som kommunikation, relation, samarbejde, deeskalering, konfliktoptrapning og -nedtrapning, sygdomssymptomer, empati og meget mere.
Prøvehandlingerne har givet os indblik i, hvilken læring de studerende får gennem brugen af VR-teknologien, og hvordan de kan sætte ord på det. Herefter vil vi tage stilling til, om vi kan gøre læringen skarpere med konkrete læringsmål inden for psykiatri og sygepleje.
Prøvehandlingerne bliver nu evalueret og kommer til at indgå i overvejelser om at udbrede VR-træning til alle sygeplejestuderende i Psykiatrien i Region Midtjylland.
Du kan se en tidligere artikel om brug af VR-briller i Psykiatrien.