Du kan klage, hvis der er forhold omkring en behandling, du ikke er tilfreds med. Her kan du se, hvem du kan klage til, og hvad du kan klage over.
Gå direkte til:
Klagemuligheder
Du har mulighed for at klage
Du kan klage, hvis der er forhold omkring din behandling, som du ikke er tilfreds med.
Klager til Styrelsen for Patientklager
Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, der er en uafhængig myndighed.
Styrelsen for Patientklager vil vurdere, om de har kompetence (dvs. om de er de rette) til at afgøre sagen. Hvis de har kompetence til at afgøre sagen, kan det være, at de ender med at rette kritik mod behandlingsstedet eller sundhedspersoner.
Du kan læse mere i afsnittet “Klager over den faglige behandling eller tilsidesættelse af patientrettigheder”.
Klager til hospitalet
Du har også mulighed for at klage til hospitalet mundtligt eller skriftligt. Du kan klage til:
Personalet i afdelingen
Ledelsen i afdelingen
Hospitalsledelsen.
Når du klager til hospitalet, kan du få et svar på din klage, men ikke en afgørelse. Det gælder uanset om du klager til personalet på afdelingen, ledelsen på afdelingen eller til hospitalsledelsen.
I afsnittene herunder kan du læse om:
Hvem der kan klage
Hvem du kan klage til
Hvad du kan klage over.
Hvem kan klage?
Du kan klage over den behandling, du selv har modtaget.
Du kan også klage over en anden persons behandling. Det kan du f.eks. gøre som pårørende, advokat, eller en forening.
For at kunne klage som pårørende eller forening på vegne af en anden, skal du have en fuldmagt.
Hvis du er fyldt 15 år, kan du selv klage over dit behandlingsforløb.
Hvis du er forælder (med forældremyndighed) til et barn, der er fyldt 15, kan du klage over dit barns behandling. Hvis du klager til Psykiatrien, skal du blot medsende en fuldmagt fra barnet.
Børn under 15 år
Hvis du er forælder (med forældremyndighed) kan du klage over dit barns behandling. Der gælder særlige regler, hvis klagen handler om brugen af tvang. Læs mere i afsnittet "Klager over anvendelse af tvang i psykiatrien".
Hvad vil du klage over?
Hvis du vil klage over den faglige behandling eller over tilsidesættelse af dine eller dit barns patientrettigheder, skal du klage til Styrelsen for Patientklager. Styrelsen for Patientklager behandler og afgør klager over den sundhedsfaglige virksomhed.
Behandling
Her er nogle eksempler på, hvad du kan klage over:
Undersøgelse
Fastlæggelse af, hvad du fejler (diagnose)
Behandling
Genoptræning
Pleje
Journalføring
Information om og samtykke til behandling.
Tilsidesættelse af patientrettigheder
Her er nogle eksempler på, hvad du kan klage over:
Aktindsigt i patientjournaler m.v.
Sundhedspersonernes tavshedspligt
Sundhedspersoners udfærdigelse af erklæringer
Frit sygehusvalg
Ret til hurtig udredning og behandling.
Når du klager til Styrelsen for Patientklager, tager en uafhængig myndighed stilling til, om der er grundlag for at kritisere den behandling, du har modtaget. Du kan læse mere om denne mulighed på www.stpk.dk
Du skal klage til Det Psykiatriske Patientklagenævn, hvis du vil klage over tvangsindgreb i forbindelse med indlæggelse på en psykiatrisk afdeling.
Et tvangsindgreb er indgreb, som du ikke har givet samtykke til.
Tvang
Du kan klage over:
Tvangsindlæggelse
Tvangstilbageholdelse
Tilbageførsel til en psykiatrisk afdeling
Tvangsbehandling
Tvangsfiksering
Anvendelse af fysisk magt, også i forbindelse med at give beroligende medicin
Beskyttelsesfiksering
Anvendelse af personlige alarm- og pejlesystemer og særlige dørlåse
Personlig skærmning, der uafbrudt varer mere end 24 timer
Låsning af døre i afdelingen.
Patientrådgiver
Du skal have tildelt en patientrådgiver, hvis du under din indlæggelse udsættes for tvang.
Patientrådgiveren kan blandt andet vejlede dig, hvis du ønsker at klage. Der er ingen krav til, hvordan klagen skal se ud. Den kan være både mundtlig og skriftlig.
Det sengeafsnit, som har behandlet dig, har pligt til at sørge for, at din klage bliver sendt videre til Det Psykiatriske Patientklagenævn.
Du kan klage til hospitalet over forskellige forhold. Det kan fx være ventetid til undersøgelse eller behandling, personalets opførsel, mad og rengøring.
Du kan klage til hospitalet på to måder:
Du kan klage mundtligt eller skriftligt til personalet på klinikken eller sengeafsnittet eller afdelingsledelsen.
Du kan klage til hospitalsledelsen for Psykiatrien ved at sende en mail via www.borger.dk eller ved at sende fysisk post til: Psykiatrien i Region Midtjylland, Hospitalsledelsen, Tingvej 15, 8800 Viborg.
Fuldmagt - når du vil klage på vegne af en anden
Hvis du vil klage til Psykiatrien i Region Midtjylland på en andens vegne, skal du have en fuldmagt. Hvis du ikke allerede har en fuldmagt, som dækker klagesagsbehandling, kan du anvende denne fuldmagt.
Hjælp til at klage
Region Midtjyllands patientkontor kan hjælpe og vejlede dig om dine muligheder for at klage. Kontakt Patientkontoret
Det Psykiatriske Patientklagenævn: Her er der ingen tidsfrist for, hvornår du senest skal have indsendt din klage.
Psykiatrien i Region Midtjylland (hospitalet): Her er der ingen tidsfrist for, hvornår du senest skal have indsendt din klage.
Erstatning for behandlingsskader
Alle patienter er omfattet af en offentlig erstatningsordning kaldet Patienterstatningen. Ordningen dækker, hvis du kommer til skade i forbindelse med behandling.
Direkte link til denne side: www.psykiatrien.rm.dk/992922
Brug ikke informationen på denne side til at stille dine egne diagnoser, og følg kun instruktionerne i vejledningen, hvis hospitalet har henvist dig til siden.
Kontakt
Mail
For spørgsmål vedrørende informationerne på denne side kan du skrive til os via borger.dk.