I undersøgelsesprogrammet vil der være en række undersøgelser. Det kan være:
Anamnesesamtale
Ved en anamnesesamtale indhentes oplysninger om sygehistorien. Samtalen skal danne udgangspunkt for forståelsen af barnets udviklingsmæssige baggrund samt udviklingen af de symptomer, der har ført til henvisning til børnepsykiatrisk udredning.
Samtalen varer ca. 1 ½ time, og forældre og en behandler deltager. Det er en systematisk indsamling af oplysninger om barnets udviklingshistorie – graviditet, fødsel, tidlig udvikling, sproglig, motorisk og social udvikling samt en beskrivelse af de rammer barnet er opvokset i – herunder familiære og miljømæssige betingelser, arvelighed og helbredsmæssige forhold samt skolegang. De aktuelle symptomer og problemstillinger beskrives også.
Det kan være svært at huske nøjagtige forhold tidligt i udviklingen, så søg gerne støtte til erindringen i ”Barnets Bog”, fotografier, videoer og andre private optegnelser. En del oplysninger giver I skriftligt ved at udfylde skemaet ”Baggrundsoplysninger”, og der vil evt. kun blive spurgt supplerende ind til disse ved samtalen.
Hjemmebesøg
Ved et hjemmebesøg besøger en eller flere medarbejdere jer i hjemmet med henblik på at observere barnets trivsel, ressourcer og vanskeligheder i en tryg og velkendt ramme. Desuden observeres barnets kontakt og samspil med de øvrige familiemedlemmer. Et hjemmebesøg giver mulighed for at vejlede om pædagogiske og andre behandlingsmæssige tiltag ud fra et konkret og praktisk kendskab til de hjemlige rammer.
Netværksmøde
De relevante professionelle, der er involverede i indsatsen for barnet, samles for at drøfte forståelsen af barnet og koordinere indsatsen. Ofte deltager forældre også i netværksmødet. Ved et indledende netværksmøde er vi lyttende og indsamler oplysninger om trivsel og vanskeligheder. Ved et afsluttende netværksmøde formidler vi resultaterne af undersøgelsen samt anbefalingerne til den fremtidige behandling eller støtte. Netværksmøde vil ofte foregå over videoforbindelse med vores samarbejdspartnere.
Skoleobservation
En af vores pædagoger eller sygeplejersker opholder sig i barnets klasse/SFO for at observere barnets trivsel samt faglige og sociale formåen i samspil med lærere/pædagoger og jævnaldrende. Desuden indhenter vi under besøget oplysninger ved en samtale med barnets lærer/pædagog. I nogle tilfælde vurderer vi det mere relevant at sende en række spørgsmål til klasselæreren/kontaktpædagogen med en anmodning om, at vedkommende sender os en skriftlig udtalelse om barnet.
Børnepsykiatrisk lægeundersøgelse
Ved en lægeundersøgelse er barnet alene sammen med en af ambulatoriets læger.
Undersøgelsen foregår i samarbejde med barnet, og ingen af undersøgelserne gør ondt.
Undersøgelsen varer 1 time og består af 3 dele:
- En almindelig helbredsundersøgelse, hvor der bl.a. måles højde, vægt, puls og blodtryk samt lyttes på hjerte og lunger
- En funktionsneurologisk undersøgelse, hvor barnets grov- og finmotorik, balance og motoriske udviklingstrin vurderes ved forskellige gymnastiske øvelser
- En samtale om barnets dagligdag og almene viden
Efter undersøgelsen kan uddybende lægelige undersøgelser blive anbefalet f.eks. blodprøver eller EKG. Dette drøftes med forældrene, inden det sættes i værk. Vi vil også spørge en forældre om barnets fysisk helbred.
Legeobservation
En legeobservation er en standardiseret observationsmetode, der kan give indblik i indre og mellemmenneskelige problemer samt oplysninger om udviklingsforstyrrelser og eventuelle tegn på organiske handicaps.
Formålet med en legeobservation er at få et billede af barnets kognitive og
kontaktmæssige ressourcer og barnets indsigt i og oplevelse af sin situation, af sig selv, af familiemedlemmerne og af relationerne i familien. En legeobservation kan give viden om barnets sprog, kognition, fantasi, følelsesmæssige tilstand, evne til kontakt, problemer, problemløsnings-ressourcer samt forsvarsmekanismer.
Et forløb består af 3-5 legeobservationer på 45 min.. Den foregår i et roligt, specielt indrettet rum, hvor man kan udfolde sig gennem leg og kommunikere sine tanker, fantasier og sin følelsesmæssige tilstand gennem leg. Der er forskellige legesager som sandkasse, dukker, våben og figurer samt tegneredskaber. Barnet er alene i legerummet med en psykolog/læge, mens forældrene venter udenfor lokalet.
ADOS
Autisme Diagnostisk Observations Skema (ADOS) er en struktureret undersøgelse, der beskriver kommunikation, social interaktion, leg/forestillingsevne og anden adfærd. Ved undersøgelsen skabes en række samspilssituationer, som lægger op til social og kommunikativ dialog. Der indgår aktiviteter i form af små konkrete opgaver, samtale ud fra standardiseret materiale og samtale om sociale temaer.
Undersøgelsen varer en time og bliver optaget på video. På baggrund af observationerne og gennemsyn af video foretages en scoring og beskrivelse.
Undersøgelsen er udviklet i forskellige moduler afhængigt af sproglig udvikling og kronologisk alder. Ved de undersøgelsesmoduler, der primært anvendes på Skolebørnsafsnit C, skal barnet være alene med undersøgeren.
Undersøgelsen kan laves, når der er behov for en nærmere udredning af mulig autismespektrumforstyrrelse eller anden udviklingsforstyrrelse. Undersøgelsen vil da indgå som et bidrag til den samlede tværfaglige vurdering og diagnosticering.
Psykologisk undersøgelse
Formålet med den psykologiske undersøgelse er at beskrive barnets ressourcer og vanskeligheder intellektuelt, socialt og følelsesmæssigt. Undersøgelsen indgår sammen med observation under testningen som et led i den tværfaglige vurdering af barnet.
Psykologiske undersøgelser, som er foretaget ved andre instanser som f.eks. PPR eller privatpraktiserende psykolog forud for udredningen, vil som regel indgå som en del af den
psykologiske undersøgelse her.
Psykologisk undersøgelse består af en række forskellige tests, der vælges alt efter problemstilling. Typisk foregår testningen over 1-3 gange á 1½ times varighed. Barnet er alene med undersøgeren. Det er vigtigt, at barnet befinder sig godt under testningen – og at barnet får anerkendelse for sin indsats.
Rating-skemaer
Barnet, forældrene og barnets lærere/pædagoger kan blive bedt om at udfylde forskellige spørgeskemaer. Disse besvarelser vil indgå i den samlede vurdering af barnets ressourcer og vanskeligheder.